piątek, 19 czerwca 2015

Młody Ambasador Polski, edycja 2014/2015

Po raz drugi Niderlandzko-Polskie Centrum Edukacji i Kultury z Schiedam przygotowało wydarzenie Młody Amasador Polski.

Idea jest prosta: wystarczy przeprowadzić w w swoich lokalnych, holenderskich szkołach prezentacje, na dowolny, wybrany przez siebie temat związany z Polską. Takie prezentacje w holenderskich szkołach uczniowie starszych klas przygotowują co roku. Tematyka jest dowolna, jeśli więc temat będzie polski, warunek uczestnictwa w akcji Młody Ambasador Polski będzie spełniony. 



W tym roku w gronie Młodych Ambasadorów Polski znalazło się aż czterech uczniów Polskiej Szkoły w Oss: Klara Cyrys, Basia Walorska, Filip Lonski i Ernest Bragt.

Filip (9 lat) przygotował prezentację o Mikołaju Koperniku. Filip: Interesuję się kosmosem, ale chciałem zrobić coś o Polsce. Mama podpowiedziała, że Kopernik to dobry temat. Dużo się nauczyłem i dowiedziałem dużo ciekawostek o Mikołaju Koperniku kiedy przygotowywałem prezentacje. Bardzo mi się podobało, że inne dzieci z mojej klasy mnie uważnie słuchały. Moja prezentacja była jedną z najciekawszych w klasie, a pani powiedziała, że wybrałem ambitny temat. 

Basia (10 lat) po raz drugi uczestniczyła w akcji MAP. 
Zaczęło się wszystko w 2012 roku, kilka tygodni przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Wiadomo, Polska była (razem z Ukrainą) organizatorem. Mama pracowała w Radzie Rodziców i postanowiła, że w mojej szkole odbędzie się Dzień Polski. Pomogła mi przygotować prezentację. Zorganizowałyśmy też polskie stanowisko. Pan od muzyki, którego żoną jest Polka, nauczył dzieci polskich piosenek. W szkole dominowały biało-czerwone kolory. To był bardzo udany dzień. Od tego czasu, co roku, już bez pomocy mamy, przedstawiam Polskę moim rówieśnikom. Koledzy przyzwyczaili się do tego. Podczas wakacji, gdy zwiedzamy jakieś interesujące miejsce, robię dużo zdjęć, zbieram rozmaite materiały i robię notatki. Potem przygotowuję prezentację. W zeszłym roku pisałam o Warszawie i Fryderyku Chopinie. W tym roku miałam dużo okazji do mówienia na tematy polskie. Na historii opowiedziałam o wyzwoleniu Bredy przez Generała Stanisława Maczka, na geografii opisałam Pałuki, region Polski, z którego pochodzę, a na koniec przedstawiłam Mikołaja Koperniku i jego rodzinne miasto Toruń. Postanowiłam napisać o naszym sławnym astronomie, ponieważ w szkole usłyszałam, że to Galileusz jest twórcą teorii heliocentrycznej, a to przecież nie jest prawdą. Na zakończenie prezentacji rozdałam foldery o Mikołaju Koperniku i poczęstowałam wszystkich toruńskimi piernikami.
W zeszłym roku pierwszy raz dorosły Ambasador RP w Holandii wręczył dzieciom dyplomy Młodego Ambasadora Polski. Byłam wśród dziesiątki nagrodzonych. 
W tym roku otrzymałam dyplom ponownie. Nie mogłam być na uroczystości w Ambasadzie RP w Hadze. Dzień później wręczyła mi dyplom pani Małgorzata Pacek, Konsul RP na spotkaniu Polskiej Akademii Dzieci i to też było bardzo miłe. 



Obecni na piątkowej uroczystości uczniowie odebrali z rąk pana ambasadora Jana Borkowskiego oraz pani konsul Małgorzaty Pacek pamiątkowe dyplomy. Ernest uświetnił uroczystością grą na fortepianie. Pan ambasador opowiadał swoim gościom o tym jakie zasady obowiązują go na tym stanowisku. Opowiadał o wizycie u królowej Beatrix, po objęciu placówki w Hadze. 
Nie zabrakło pamiątkowych zdjęć, rozmów, oraz oczywiście polskich przysmaków. Szczególnym powodzeniem cieszyło się ptasie mleczko i oscypki.

Poważna na co dzień Ambasad była wypełniona gwarem i śmiechem dzieci. Niektórzy próbowali nawet bawić się w berka z panem ambasadorem, ale pan Borkowski na zaczepki 6 letniej Julki, stwierdził, że już zapomniał jak się należy w to bawić. 

Wizyta w ambasadzie była dla naszych uczniów i ich młodszego rodzeństwa wyjątkowym przeżyciem za co serdecznie dziękujemy organizatorom. http://www.rotterdam.polskaszkola.nl/map





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bal karnawałowy w Polskiej Szkole w Oss - zaproszenie

Zapraszamy polonijne dzieci do udziały w corocznym balu karnawałowym. Bal dla uczniów Polskiej Szkoły w Oss jest bezpłatny, dla dzieci spoza...